
 
 



2 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 

     http://serbia.nlembassy.org/  
 

Realizaciju ovog projekta finansijski je podržala Ambasada Kraljevine Holandije.  
 

Izneti stavovi pripadaju isključivo autorima  i ne moraju predstavljati zvaničan stav 
Ambasade Kraljevine Holandije.  

 

 

 

         
              

Realizaciju ovog projekta, finansijski je podržala Fondacija za otvoreno društvo, Srbija. 
          

Izneti stavovi pripadaju isključivo autorima i ne moraju predstavljati zvaničan stav 
Fondacije za otvoreno društvo, Srbija. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://serbia.nlembassy.org/


3 
 

 

 

 

SADRŽAJ 

 

 

 
 
 
I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ........................................................................................................................ 4 

 

II MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA ............................................................. 9 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................................................................ 12 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH  

ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ................................................ 17 

REGULATORNA TELA ............................................................................................................................. 17 

DRŽAVNI ORGANI .................................................................................................................................... 17 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE ...................................................................................................................... 18 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE........................................................................................................................ 19 

 

VII ZAKLJUČAK ............................................................................................................................................... 20 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



4 
 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Glavnom i odgovornom uredniku portala „Nаšа Grockа Info” Željku Matorčeviću i novinarki 

istog medija Svetlani Urošević, obezbeđenje Skupštine opštine Grocka zabranilo je ulaz na javnu 

sednicu lokalnog parlamenta, navodi se u saopštenju Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS). 

Novinari nisu dobili odgovor na pitanje po čijem nalogu im je ulaz na sednicu Skupštine opštine 

zabranjen. 

 

U monitoring izveštajima često smo ponavljali da je članom 10. Zakona o javnom informisanju 

predviđeno da državni organi i organizacije, organi teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, 

javne službe i javna preduzeća, kao i poslanici i odbornici, imaju obavezu da informacije o svome 

radu učine dostupnim za javnost i to pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. Ova 

odredba, međutim, ostaje odredba Zakona o javnom informisanju koja se najčešće krši. Primer iz 

Grocke je samo jedan od mnogih o kojima smo ovde pisali. Ono što posebno zabrinjava, uzimajući u 

obzir da zakon i inače ne predviđa sankcije za kršenje obaveze činjenja informacija dostupnim pod 

jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila, jeste što sve češće izostaje i javna osuda 

diskriminatorskog postupanja organa javne vlasti prema pojedinim medijima i pojedinim 

novinarima. Čini se da institucionalna zatvorenost, i što je još gore, i diskriminacija „nepodobnih”  

medija i novinara, ako nije postala, ono preti da postane prihvatljivi model ponašanja u Srbiji. Javne 

osude i institucionalne zatvorenosti i otvorene diskriminacije medija i novinara, sve su ređe a čak i 

samim medijima često manjka solidarnost sa onima između njih koji u konkretnim slučajevima 

bivaju izloženi diskriminaciji. 

 

1.2. Zamenik niškog gradonačelnika Ljubivoje Slavković, putem Fejsbuka, izneo je niz uvreda na 

račun informativnog portala „Južne vesti”, te ponudio nagradu svakome „ko sazna koliko košta 

održavanje portala „Južnih vesti”, ko im daje pare i ko je pravi nalogodavac…”. Slavković je ovako 

reagovao nakon tekstova koje su objavile „Južne vesti”, a povodom njegove izjave da je LGBT 

populacija „auto-genocidna družina” i da je reč o „ozbiljnom psiho-fiziološkom poremećaju ljudskog 

bića”. Republička poverenica za ravnopravnost Nevena Petrušić ocenila je da Slavkovićeva izjava 

predstavlja nedopustivo ponašanje javnog funkcionera te da Ustavom garantovana sloboda govora 



5 
 

ne sme da bude izgovor za saopštavanje ideja i stavova koji predstavljaju govor mržnje, 

omalovažavanje, ponižavanje i povredu dostojanstva lica na osnovu njihove seksualne orijentacije. 

 

Jedan od osnovnih postulata savremenog medijskog prava, potvrđen praksom Evropskog suda za 

ljudska prava, ali i srpskim Zakonom o javnom informisanju, jeste da su javne ličnosti a posebno 

nosioci državnih i političkih funkcija, obavezni da pokažu viši stepen tolerancije u odnosu na kritičko 

izveštavanje, odnosno da su im čak ograničena i prava na zaštitu privatnosti ako je informacija u 

konkretnom slučaju važna za javnost i s obzirom na činjenicu da lice na koje se informacija odnosi 

vrši određenu funkciju, što važi za političare posebno. U jednom od prethodnih izveštaja bavili smo 

se slučajem direktora i urednika medija koji je kritički izveštavao o letovanju političara u Dubaiju, 

koji su nakon toga, od političara, o kojem je njihov medij izveštavao, optuženi da su pedofili, a čak su 

i u okruženju njihove redakcije deljeni leci kojima se roditelji upozoravaju da od njih, kao pedofila, 

čuvaju svoju decu. Slučaj iz Niša nadovezuje se na ovu praksu „kreativnih odgovora” srpskih 

političara na medijsku kritiku, koja praksa je očigledno u nastajanju. Nesporno je da je Ljubivoje 

Slavković, zamenik gradonačelnika Niša, javna ličnost i nosilac funkcije u lokalnoj samoupravi u tom 

gradu. Nesporno je i da je dao izjavu kojom vređa dostojanstvo jedne manjinske grupe na osnovu 

njihove seksualne orijentacije. Sve ovo potvrđeno je i ocenom Poverenice za ravnopravnost. Dajući 

ovakvu izjavu on je svesno sebe doveo u centar burne debate o pravima manjinskih zajednica u Srbiji 

a posebno o pravima seksualnih manjina, te je bio dužan i da pokaže viši stepen tolerancije u odnosu 

na kritičko izveštavanje o svojoj konkretnoj izjavi. Način na koji je odgovorio – javnim obećanjem 

nagrade onome ko mu dostavi informacije o tome ko finansira konkretan medij koji ga je kritikovao, 

i ko je, kako se izrazio, „pravi nalogodavac” takve kritike, nije u konkretnom slučaju stvar inače 

legitimnog zahteva za transparentnošću medijskog vlasništva i javnosti uticaja koji se vrše na medije, 

već, najblaže rečeno, Zakonom o javnom informisanju zabranjenog uticaja podesnog da javno glasilo 

i njegovo osoblje omete u obavljanju posla, odnosno da ograniči slobodan protok ideja, informacija i 

mišljenja.  

 

1.3. Nakon što je na Radio-televiziji Srbije emitovan prilog o Spеciјаlnoj bоlnici „Sоkоbаnjа”, pod 

naslovom „Sokobanja pod lupom”, direktorka Ljiljana Isaković pozvala je telefonom urednicu 

dopisništva RTS-a iz Niša Draganu Sotirovski, i poručila joj: „Zapamtićeš ti mene!” U saopštenju koje 

je tim povodom objavilo Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) navodi se da je Sotirovska 

danima pre odlaska na zakazano snimanje u Specijalnoj bolnici bila izložena brojnim pritiscima i 

ubeđivanjima da odustane od odlaska u Sokobanju. Sama direktorka bolnice je nekoliko dana 

odlagala snimanje i razgovor sa novinarkom, zatim je tražila pitanja unapred i pisala uredništvu RTS-

a. Dr Isaković je, kako se navodi u saopštenju, i posredstvom pojedinih uticajnih novinara RTS-a 

pokušavala da spreči snimanje emisije. Priča „Sokobanja pod lupom” govori o nepravilnostima na 

koje godinama ukazuju pojedini radnici Specijalne bolnice. Dvаdeset rаdnikа Specijаlne bolnice 

dobilo je stаtus uzbunjivаčа od Agencije zа borbu protiv korupcije. Postupajući po prijavama 



6 
 

zaposlenih, Mobing centar u Nišu je ustanovio desetak slučajeva zlostаvljаnjа i omаlovаžаvаnjа 

rаdnikа i prijаve prosledio nadležnom inspektoru rаdа u Zаječаru. Poverenik zа informаcije je 

Specijalnu bolnicu kaznio sa 200.000 dinara zbog uskraćivanja pristupa informacijama o primаnjimа 

zаposlenih. Мinistаrstvо unutrаšnjih pоslоvа Srbiје pоtvrdilо је RТS-u dа је dо sаdа prоtiv 

dirеktоrkе Spеciјаlnе bоlnicе pоliciјi pоdnеtо 38, što аnоnоmnih, što pоtpisаnih krivičnih priјаvа, ali 

dа sе prоtiv njе nе vоdi istrаgа. 

 

Zakon o javnom informisanju predviđa da je javno informisanje slobodno i u interesu javnosti, da ne 

podleže cenzuri, te da niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja 

zloupotrebom ovlašćenja, zloupotrebom prava kao ni bilo kojim drugim načinom podesnim da 

ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Posebno, niko ne sme da vrši bilo kakav 

pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. U 

konkretnom slučaju, novinarka se u prilogu o Spеciјаlnoj bоlnici bavila nepravilnostima na koje 

ukazuju pojedini radnici te ustanove, od kojih je njih dvаdeset dobilo stаtus uzbunjivаčа od Agencije 

zа borbu protiv korupcije. Podsetimo, Zakonom o Agenciji zа borbu protiv korupcije predviđeno je 

da lice na osnovu čije prijave je pokrenut postupak pred Agencijom, ili lice koje daje izjavu u 

postupku, ne može zbog toga da snosi štetne posledice. Štetne posledice ne može da trpi ni državni 

službenik koji opravdano veruje da postoji korupcija u organu u kojem radi i u dobroj nameri 

Agenciji tim povodom podnese prijavu. Zakon predviđa da Agencija takvim licima pruža neophodnu 

pomoć, u cilju njihove zaštite, odnosno štiti njihovu anonimnost. Pravilnikom o zaštiti lica koje 

prijavi sumnju na korupciju, koji je Agencija zа borbu protiv korupcije donela 2011. godine, 

predviđeno je da Agencija uzbunjivače štiti od odmazde, a da se odmazdom zbog učinjene prijave 

korupcije smatra svaka mera koja je preduzeta u vezi sa radno-pravnim statusom ili radnim 

uslovima uzbunjivača, protivno njegovoj volji u periodu od dana od dana kada je uzbunjivač stavljen 

pod zaštitu do najviše dve godine. U ovom izveštaju već smo pisali o raširenoj praksi institucionalne 

zatvorenosti. Slučaj Spеciјаlne bоlnice „Sоkоbаnjа” predstavlja drastičan primer institucionalne 

zatvorenosti koji je doveo do opravdanog uverenja da u toj ustanovi postoji korupcija, u kojem se 

odmazda zbog učinjene prijave korupcije, sa zaposlenih koji su takvu prijavu podneli, prenosi na 

medije i novinare koji bi o svemu tome da izveštavaju. Mera u kojoj će Srbija uspeti da se izbori sa 

pokušajima da se spreči izveštavanje medija o slučajevima korupcije, ili o slučajevima u kojima 

postoji sumnja na nju, nesumnjivo će uticati i na to koliko ćemo, kao društvo, sa korupcijom uspeti 

da se izborimo. 

 

2. Sudski postupci 

 

2.1. Višem sudu u Beogradu, početkom novembra, dostavljeno je rešenje Vrhovnog Kasacionog 

suda u Beogradu, kojim se, kao nedozvoljena, odbacuje revizija Petra Kovačevića i Branke 



7 
 

Prodanović - Kovačević, roditelja Miladina Kovačevića, izjavljena protiv presude Apelacionog suda u 

Novom Sadu, kojom je preinačena prvostepena presuda Višeg suda u Somboru i odbijen tužbeni 

zahtev roditelja Miladina Kovačevića u tužbi protiv Radiodifuznog preduzeća „B92”, Verana Matića 

kao glavnog i odgovornog urednika Televizije B92, i Nikole Radišića, novinara. Analizom ovog 

sudskog postupka bavili smo se u monitoring izveštaju za maj ove godine, a donošenjem rešenja 

Vrhovnog Kasacionog suda u Beogradu na ovu stvar stavljena je tačka i u postupku po vanrednom 

pravnom leku nezadovoljnih tužilaca.  

 

Podsetimo, Petar Kovačević i Branka Prodanović - Kovačević tužili su Radiodifuzno preduzeće „B92”, 

Verana Matića, glavnog i odgovornog urednika Televizije B92, i Nikolu Radišića, novinara, zbog 

navodne povrede časti i ugleda prouzrokovane prilogom emitovanim u „Vestima” TV B92. U 

spornom prilogu Televizija B92 izveštavala je o sudskom postupku protiv Miladina Kovačevića, sina 

Petra Kovačevića i Branke Prodanović - Kovačević. Podsetimo, Miladin je 2008. godine, u Bostonu, u 

SAD, pretukao Brajana Štajnhauera, svog kolegu sa tamošnjeg univerziteta. Nakon što su američke 

vlasti Kovačeviću oduzele pasoš, srpski Konzulat izdao mu je kopiju putne isprave sa kojom je on 

napustio SAD i na taj način izbegao da mu se sudi pred američkim sudovima. Tim povodom na 

optuženičkoj klupi našli su se i konzul i vicekonzul Srbije u Njujorku. Izveštaj na Televiziji B92 o 

suđenju Miladinu Kovačeviću u Beogradu završen je rečenicom da je njegov slučaj poreske 

obveznike u Srbiji koštao 1.000.000 dolara, od čega 100.000 dolara za plaćanje kaucije za puštanje iz 

pritvora u SAD i 900.000 dolara, koliko je država Srbija platila za troškove Štajnhauerovog lečenja. 

Petar Kovačević i Branka Prodanović - Kovačević, Miladinovi roditelji, tvrdili su da je ova informacija 

netačna jer su kauciju platili oni sami od svojih sredstava te da im je objavljivanjem netačne 

informacije naneta šteta. Viši sud u Somboru štetu im je i dosudio u iznosu od 200.000 dinara, ali je 

Apelacioni sud u Novom Sadu tu odluku preinačio i njihov tužbeni zahtev odbio. U obrazloženju 

drugostepene presude navedeno je da ne postoji uzročna veza između povrede časti i ugleda Petra 

Kovačevića i Branke Prodanović - Kovačević i objavljivanja sporne netačne informacije, niti postoji 

obaveza B92, Verana Matića i novinara Nikole Radišića da Kovačevićima naknade bilo kakvu štetu u 

vezi sa objavljivanjem predmetne informacije, budući da se oni u izveštaju uopšte ne spominju, ne 

ukazuje se na njihovo moralno ili pravno neprihvatljivo ponašanje, niti se bilo šta u vezi sa njima 

implicira. Apelacioni sud u Novom Sadu ispravno je uočio da ne postoji uzročno-posledična veza 

između reputacije Kovačevića i informacije o tome da li je država nešto platila 100.000 dolara manje 

ili više. Apelacioni sud u Novom Sadu čak je ukazao da je negativna predstava o Kovačevićima kod 

određenog broja ljudi, posledica negativne predstave u javnosti o njihovom odraslom sinu a ne 

greške koju je novinar napravio u iskazivanju iznosa koji je država platila ili nije platila. Našavši da je 

revizija u konkretnom slučaju nedozvoljena, Vrhovni Kasacioni sud praktično je stavio tačku na ovu 

pravnu stvar. Važna odluka Apelacionog suda u Novom Sadu, koja je praktično potvrdila pravo 

novinara na grešku, te odbila zahtev za naknadu štete u slučaju u kojem šteta, po oceni suda, nije 

uzročno vezana za novinarsku grešku, na ovaj način je i definitivno ostala na pravnoj snazi. 



8 
 

2.2. Apelacioni sud u Novom Sadu delimično je potvrdio presudu Višeg suda u Novom Sadu, 

kojom je u celosti odbijen tužbeni zahtev Todora Bukinca, vlasnika ergele „Bukinac”. Presuda, o kojoj 

smo pisali u septembarskom monitoring izveštaju, potvrđena je u odnosu na Radio 021, Internet 

portal B92.net, i dnevnik „Alo!” izdavača Ringier Axel Springer, dok je u odnosu na novinsku agenciju 

„Beta” i njenog glavnog i odgovornog urednika, postupak vraćen na ponovno suđenje. 

 

Podsećamo, tužba je podneta protiv većeg broja medija i njihovih urednika, jer su izveštavali o tome 

da su konji Todora Bukinca napuštali ergelu i slobodno šetali između zgrada u novosadskom Novom 

naselju. Tužbom je tražena naknada nematerijalne štete zbog povrede časti i ugleda nastale usled 

iznošenja neistinith informacija u ukupnom iznosu od 4.000.000 dinara od svih medija i urednika 

zajedno. Bukinac nije sporio da su konji bili van ergele, ali je tvrdio da nije tačna informacija koju su 

mediji takođe preneli, da su ti konji zapravo lipicaneri koji su bili predmet spora između Hrvatske i 

Srbije. Naime, spor između Hrvatske i Srbije okončan je, a traženi lipicaneri vraćeni Hrvatskoj još 

2007. godine. Pored toga, Todor Bukinac tvrdio je i da je netačna informacija da je on od Hrvatske 

tražio naknadu u iznosu od 300.000 evra kako bi vratio lipicanere. Viši sud je u svojoj presudi našao 

da pogrešna informacija da spor između Hrvatske i Srbije još traje iako je isti zapravo okončan, nije 

podobna da nanese štetu trećem licu – Todoru Dukincu, odnosno da takva vest, i pored toga što je 

netačna, ne može biti u uzročno-posledičnoj vezi sa povredom časti i ugleda tužioca. Sud je, 

uzimajući u obzir tvrdnju tužioca da je on neopravdano izložen ovakvom izveštavanju već 10 godina, 

utvrdio da sporna vest samo evocira te događaje i ukazao na to da se prilikom odlučivanja o zahtevu 

za naknadu štete mora voditi računa o postojanju adekvatne uzročnosti između spornog medijskog 

izveštaja i pretrpljene štete, kakva uzročnost u ovom slučaju nije postojala. U vezi s drugom 

tvrdnjom Todora Bukinca, da su mu čast i ugled narušeni informacijom da je tražio 300.000 evra 

naknade od Republike Hrvatske za vraćanje konja, prvostepeni sud je našao da ta informacija 

zapravo nije netačna, odnosno da je Bukinac primio naknadu, doduše ne u gotovom novcu, već u 

naturi, to jest potomstvu lipicanera koji su morali da budu vraćeni u Hrvatsku, a koje potomstvo je 

zadržao u svojoj ergeli. Apelacioni sud je ovakvu presudu samo delimično potvrdio i to u u odnosu na 

sve medije i urednike, izuzev u odnosu na novinsku agenciju „Beta” i njenog glavnog i odgovornog 

urednika. Apelacioni sud napravio je razliku između tuženih medija i urednika koji su informaciju 

preneli verodostojno i potpuno, uz navođenje izvora iz kojeg su je preuzeli, i agencije „Beta”, koja je 

informaciju objavila izvorno. Apelacioni sud takođe je našao da nesporna činjenica da je Todoru 

Bukincu ostalo potomstvo spornih lipicanera koji su vraćeni u Hrvatsku ne dokazuje sama po sebi da 

je Bukinac tražio od Hrvatske 300.000 evra naknade. Svojevremeno smo ocenili da je prvostepena 

presuda izuzetno značajna za jačanje slobode izražavanja u Srbiji upravo zbog toga što je potvrdila 

tezu da novinar ima pravo na grešku, te da nije svaka novinarska greška istovremeno i osnov za 

naknadu štete, sve budući da je standard koji novinar mora da ispuni – standard dužne novinarske 

pažnje a ne standard apsolutne istine. Apelacioni sud u Novom Sadu, međutim, našao je da standard 

dužne novinarske pažnje, makar u odnosu na medij koji je izvorno objavio informaciju, nije dokazan, 



9 
 

odnosno da okolnosti vezane za njega treba utvrditi u ponovljenom postupku. Za očekivati je da će se 

u ponovljenom postupku zapravo raspravljati o tome da li je agencija „Beta”, pre objavljivanja 

informacije o tome da je Bukinac tražio od Hrvatske 300.000 evra naknade, proverila poreklo, 

istinitost i potpunost te informacije sa pažnjom primerenom okolnostima.  

 

 

II MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1.  Zakon o javnom informisanju  

 

Implementacija Zakona o javnom informisanju obrađena je kroz odeljak o slobodi izražavanja.  

 

2.  Zakon o radiodifuziji 

 

Republička radiodifuzna agencija (RRA), 21. novembra 2013. godine, saopštila je da sadržaj emisije 

„Farma”, emitovane na TV Pink 19. novembra, podstiče diskriminaciju na nacionalnoj i etničkoj 

osnovi. Savet RRA je na vanrednoj sednici razmatrao izveštaj svoje Službe za nadzor i analizu o 

sadržaju emisije emitovane u noći između 19. i 20. novembra, a u kojoj su, kako se navodi, izrečene 

uvrede na nacionalnoj osnovi. U saopštenju se kaže da je emiteru naloženo da svoj program odmah 

„usaglasi sa odredbama Zakona o radiodifuziji i spreči njegovo dalje kršenje”.  

 

Član 8. stav 2. tačka 3. Zakona o radiodifuziji propisuje da RRA obavlja poslove koji se odnose na 

preduzimanje mera u oblasti radiodifuzije u cilju sprečavanja emitovanja programa koji sadrže 

informacije kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog 

njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi ili polu. Takođe, član 

21. Zakona o radiodifuziji predviđa da se RRA stara da programi emitera ne sadrže informacije 

kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog različite političke 

opredeljenosti ili zbog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog 

seksualne opredeljenosti, a da je postupanje emitera suprotno ovoj zabrani osnov za izricanje 

predviđenih mera od strane Agencije, nezavisno od drugih pravnih sredstava koja stoje na 

raspolaganju oštećenom. Iz šturog saopštenja koje se poziva na „uvrede na nacionalnoj osnovi”, 

nejasno je o kakvom se konkretno „podsticanju na diskriminaciju na nacionalnoj i etničkoj osnovi” 

radilo. Takođe, nejasno je kakva je pravna priroda naloga emiteru da program usaglasi sa 

odredbama Zakona o radiodifuziji i spreči njegovo dalje kršenje. Naime, po Zakonu o radiodifuziji, 

RRA je ovlašćena da u pojedinačnim slučajevima izriče mere (opomena, upozorenje, privremeno ili 

trajno oduzimanje dozvole za emitovanje programa), odnosno da pred nadležnim sudom ili drugim 



10 
 

državnim organom pokrene postupak protiv emitera ili odgovornog lica emitera, ako njegovo 

činjenje ili nečinjenje ima obeležja dela kažnjivog prema zakonu. Pored nejasnog osnova, nejasna je i 

svrha izdavanja naloga emiteru da program usaglasi sa odredbama Zakona o radiodifuziji. Naime, 

emiteri su i inače obavezni da svoj program usaglase sa važećim propisima, pa se ne vidi šta bi RRA 

izdavanjem ovakvog spornog naloga mogao postići. Ovakvim nejasnim saopštenjima iz kojih se ne 

vidi koje zakonske odredbe RRA nalazi da su prekršene i kojim konkretnim ponašanjem te kakav 

postupak je tim povodom pokrenut, odnosno kakva odluka doneta, zapravo se ništa i ne postiže. 

Umesto suzbijanja govora mržnje i diskriminacije, u neobaveštenom delu javnosti samo se kreira 

utisak o nekakvoj energičnosti i strogosti RRA, kojoj zapravo manjka pravno utemeljenje. Naime, 

izdavanje „naloga” neutemeljenih u zakonu može se razumeti i kao izbegavanje izricanja na zakonu 

zasnovanih mera, što bi, bez obzira na to kojem se mediju u konkretnom slučaju progleda kroz prste, 

predstavljalo nedopustiv voluntarizam. 

 

3. Zakon o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina 

 

Ustavni sud Republike Srbije, na sednici koja je održana 3. oktobra 2013. godine, utvrdio je da 

odredba člana 17 stav 2 Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina („Službeni list SRJ”, 

broj 11/02 i „Službeni glasnik RS”, broj 72/09 - dr. zakon) u delu koji glasi: „a može da osniva i 

posebne radio i televizijske stanice koje bi emitovale programe na jezicima nacionalnih manjina” nije 

u saglasnosti sa Ustavom (predmet IUz-27/2011). 

 

Član 17 stav 2 Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina, pre poslednje intervencije 

Ustavnog suda, predviđao je da će država u programima radija i televizije javnog servisa obezbediti 

informativne, kulturne i obrazovne sadržaje na jeziku nacionalne manjine, a da pored toga, može da 

osniva i posebne radio i televizijske stanice koje bi emitovale programe na jezicima nacionalnih 

manjina. Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM) je još 28. januara 2011. godine, u 

kontekstu zalaganja za stavljanje van pravne snage propisa koji sprečavaju povlačenje države iz 

medijskog vlasništva, podnela Ustavnom sudu Inicijativu za ocenu ustavnosti pojedinih odredaba 

Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina. Istovremeno, ANEM je tražio ocenu ustavnosti 

i drugih zakona koji otvaraju prostor za zadržavanje državnog vlasničkog učešća u medijima, 

konkretno Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjiina, Zakona o lokalnoj samoupravi i 

Zakona o glavnom gradu, i to svakog od ovih propisa u onom delu u kome je predviđao pravo 

nacionalnih saveta nacionalnih manjina, jedinica lokalne samouprave, odnosno glavnog grada, da 

osnivaju državne medije. Sporne odredbe, naime, bile su u direktnoj suprotnosti sa Zakonom o 

javnom informisanju i Zakonom o radiodifuziji, te su kao takve predstavljale uporište protivnicima 

privatizacije javnih medija. Ustavni sud je odvojeno odlučivao o ustavnosti odredaba zakona koji 

uređuju funkcionisanje lokalne samouprave i glavnog grada od zakona koji uređuju oblast zaštite 



11 
 

nacionalnih manjina. U odnosu na ocenu ustavnosti Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih 

manjina Ustavni sud je razmatrao kao bitno ustavnopravno pitanje, jedinstvo pravnog poretka, u 

kontekstu odnosa između Zakona o javnom informisanju i Zakona o radiodifuziji na jednoj, i Zakona 

o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina, na drugoj strani. Naime, Zakonom o zaštiti prava i 

sloboda nacionalnih manjina državi se daju šira ovlašćenja u domenu informisanja nacionalnih 

manjina u odnosu na ovlašćenja data sistemskim zakonima u ovoj oblasti. Zakonom o javnom 

informisanju, kao osnovnim zakonom u ovoj oblasti, predviđeno je da država i teritorijalna 

autonomija, kao ni ustanova, preduzeće i drugo pravno lice koje je u pretežnom delu u državnoj 

svojini ili koje se u celini ili pretežnim delom finansira iz javnih prihoda (osim ustanova javnog 

radiodifuznog servisa), ne mogu osnivati medije ni posredno ni neposredno. Zakonom o 

radiodifuziji, predviđeno je da preduzeće, ustanova ili drugo pravno lice čiji je osnivač Republika 

Srbija ili autonomna pokrajina, izuzev ustanova javnog radiodifuznog servisa, ne može biti imalac 

dozvole za emitovanje radio ili televizijskog programa. S druge strane, javni servis obavezan je da 

proizvodi i emituje programe namenjene svim segmentima društva, bez diskriminacije, vodeći pri 

tom računa naročito i o manjinskim i etničkim grupama. Javni servis je dalje obavezan da uvažava 

jezičke i govorne standarde, kako većinskog stanovništva tako, u odgovarajućoj srazmeri, i 

nacionalnih manjina, odnosno etničkih grupa, kao i da obezbedi zadovoljavanje potreba građana za 

programskim sadržajima koji izražavaju kulturni identitet, kako naroda tako i nacionalnih manjina, 

odnosno etničkih grupa, kroz mogućnost da određene programe ili programske celine, na 

područjima na kojima žive i rade, prate i na svom maternjem jeziku i pismu. Polazeći od ovakvih 

rešenja u sistemskim medijskim zakonima, Ustavni sud zaključio je da osporena odredba Zakona o 

zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina „zapravo predstavlja anahrono pravno rešenje” usvojeno 

pre Zakona o javnom informisanju i Zakona o radiodifuziji, pa i pre samog Ustava Republike Srbije iz 

2006. godine, i da ono u nije u skladu sa zakonskim uređenjem ostvarivanja slobode medija u 

pravnom sistemu Republike Srbije, pa je time suprotno načelu jedinstva pravnog poretka iz člana 4. 

stav 1. Ustava. U pogledu odnosa osporene zakonske odredbe sa međunarodnim konvencijama, 

standardima i iskustvima u oblasti medijskog zakonodavstva, Ustavni sud je ukazao da je članom 18. 

Ustava utvrđena neposredna primena zajemčenih prava, kao i da se odredbe o ljudskim i manjinskim 

pravima tumače u korist unapređenja vrednosti demokratskog društva, saglasno važećim 

međunarodnim standardima ljudskih i manjinskih prava, kao i praksi međunarodnih institucija koje 

nadziru njihovo sprovođenje. Ustavni sud je, u tom kontekstu, citirao Rezoluciju 1636 (2008) i 

Preporuku 1848 (2008) Parlamentarne skupštine Saveta Evrope – „Indikatori za medije u 

demokratskom društvu”, utvrdivši da se može zaključiti da država nije u mogućnosti da osniva druge 

medije osim javnog radiodifuznog servisa, i da bi drugačije postupanje države zapravo bilo u 

suprotnosti sa zabranom mešanja javne vlasti u medijsku sferu koja je kao standard utvrđena kroz 

primenu i tumačenje člana 10. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda. Ova 

odluka Ustavnog suda izuzetno je značajna jer je potvrdila značaj jedinstva pravnog poretka. Za 

očekivati je da ona doprinese jačanju manjinskih medija u privatnom vlasništvu samih pripadnika 



12 
 

manjinskih zajednica u Srbiji. Te medije država i dalje ima obavezu da pomaže u skladu sa odredbom 

člana 5. Zakona o javnom informisanju, koja predviđa da radi ostvarivanja prava nacionalnih 

manjina i etničkih zajednica u informisanju na sopstvenom jeziku i negovanju sopstvene kulture i 

identiteta, Republika, autonomna pokrajina, odnosno lokalna samouprava obezbeđuju deo sredstava 

ili drugih uslova za rad javnih glasila na jezicima nacionalnih manjina i etničkih zajednica.  

 

Ovde, međutim, treba ukazati i na to da je Ustavni sud prethodno razdvojio postupak  o Inicijativi za 

ocenu ustavnosti odredaba Zakona o lokalnoj samoupravi i Zakona o glavnom gradu koje, takođe u 

suprotnosti s načelom jedinstva pravnog poretka, daju lokalnim samoupravama i glavnom gradu 

pravo da osnivaju medije mimo javnog servisa, i odvojeno o tome odlučivao. Da stvar bude još gora, 

Sud je našao da je „ocena međusobne saglasnosti pojedinih odredaba različitih zakona, kao akata iste 

pravne snage, izvan okvira nadležnosti ovog suda”. Osnovna postavka Inicijative za ocenu ustavnosti 

je bila da medijski zakoni (Zakon o javnom informisanju i Zakon o radiodifuziji) propisuju jedan 

pravni režim, utvrđujući da javni entiteti ne mogu biti osnivači javnih glasila (pa ni radija i televizije), 

a da zakoni koji ne uređuju medije (Zakon o lokalnoj samoupravi, Zakon o glavnom gradu, Zakon o 

nacionalnim savetima nacionalnih manjina i Zakon o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina) 

predviđaju potpuno suprotan pravni režim te time urušavaju načelo jedinstva pravnog poretka iz 

člana 4. Ustava. Ustavni sud je odbacio Inicijativu za ocenu ustavnosti Zakona o lokalnoj samoupravi 

i Zakona o glavnom gradu, te u odnosu na rešavanja akutnog problema razmimoilaženja tih zakona 

sa sistemskim medijskim propisima ostaje da se sačeka donošenje novih Zakona o javnom 

informisanju i medijima, Zakona o elektronskim medijima i Zakona o javnim medijskim servisima, 

koji bi morali dosledno sprovesti Medijskom strategijom proklamovan cilj povlačenja države iz 

medijskog vlasništva. 

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

1. Zakon o elektronskim medijima, Zakon o javnim medijskim servisima, Zakon o 

javnom informisanju i medijima  

 

Nakon javne rasprave o Nacrtu zakona o elektronskim medijima i Nacrtu zakona o javnim servisima, 

u novembru je, na osnovu raspoloživih informacija iz medija, nadležno ministarstvo formiralo mini 

radnu grupu koju čine predstavnici Ministarstva, RRA, javnih servisa i stručnjaka iz oblasti 

medijskog prava, a koju su podržali i eksperti Evropske komisije. Zadatak radne grupe bio je da 

prouči komentare i da dâ svoje viđenje tih komentara, kako bi neke od njih implementirala i 

eventualno poboljšala tekst nacrta. Podsetićemo da je na oba nacrta došlo prekog 400 strana 



13 
 

sugestija, preporuka i komentara, pa je posao te radne grupe u najmanju ruku bio jako zahtevan. 

Grupa je svoj posao privela kraju, a očekuje se da se u decembru i januaru poslednje verzije oba 

nacrta pošalju na mišljenje nadležnim ministarstvima, a preko Vladine kancelarije za pridruživanje, i 

Evropskoj komisiji. S druge strane, Nacrt zakona o javnom informisanju i medijima poslat je u „drugi 

krug konsultacija” jednom broju ministarstava i Sekretarijatu za zakonodavstvo, kako bi nakon toga, 

takođe preko Vladine kancelarije za pridruživanje, bio poslat i Evropskoj komisiji. Iako je nezahvalno 

davati bilo kakve prognoze, za očekivati je da bi se svi medijski zakoni mogli naći u skupštinskoj 

proceduri krajem februara ili početkom marta 2014. godine, što će značiti da će za to predviđen rok 

iz Medijske strategije biti prekoračen za godinu dana. Probijanje rokova dovodi u sumnju 

blagovremeno ostvarivanje ključnih zadataka medijske reforme, odnosno konkretno, da li će se 

privatizacija još uvek neprivatizovanih državnih medija zaista okončati do 31. decembra 2014. 

godine, kao i da li će sistem projektnog finansiranja medija iz javnih izvora u 2014. godini, uopšte 

zaživeti.  

 

Najviše pažnje medija u novembru ipak nije izazvao rad radne grupe i nagađanja kada bi medijski 

zakoni mogli da se usvoje, već član 109. Nacrta zakona o elektronskim medijima, koji propisuje 

pravila o nedozvoljenoj medijskoj koncentraciji. U prethodnim izveštajima već smo pisali o ovom 

članu, ali o njegovim odredbama koje se odnose na zabranu da jedan entitet poseduje dve dozvole za 

nacionalno emitovanje, po čemu je Nacrt rigidniji i od važećeg Zakona o radiodifuziji. Takođe, pisali 

smo i o tome kako je iz Nacrta, na nejasan način, nestala odredba koja je prag koncentracije vezivala 

za „tehnološki neutralan” kriterijum (35% gledanosti/slušanosti u zoni pokrivanja u toku jedne 

kalendarske godine). Medijska pažnja je ovaj put bila usmerena na druga pravila koja se odnose na 

nedozvoljenu medijsku koncentraciju, odnosno na konkretnu odredbu o zabrani da operator 

elektronske komunikacione mreže koju koristi za distribuciju medijske usluge, istovremeno bude i 

osnivač medija opšteg karaktera ili medija koji pruža medijske usluge informativnog programa. 

Ovakva odredba bi onemogućila jednog od najvećih operatora u Srbiji da realizuje projekat koji bi se 

odnosio na kreiranje informativnog kanala za područije regiona, a koji bi koristio format američkog 

news kanala CNN. Uporednom analizom prakse EU zaista se može reći da je Nacrt zakona u ovom 

pogledu krajnje restriktivan, jer zabranjuje vertikalnu integraciju operatora i pružaoca medijske 

usluge, i to isključivo po tipu sadržaja koji se emituje, u slučaju opšte medijske usluge i informativnih 

sadržaja. Iako se pojam medijskog pluralizma (koji bi se štitio ovakvom odredbom) odnosi na 

raznovrsnost prevashodno informativnih sadržaja, ne postoje dovoljno ubedljivi razlozi da se 

zabrana vertikalne integracije striktno veže za informativne programe. Naime, u slučaju da sporna 

odredba ostane u Nacrtu, operator bi mogao da ima 100 muzičkih, 100 sportskih ili 100 zabavnih 

programa, što po mišljenju autora konkretne odredbe ne bi nepovoljno uticalo na pluralizam ideja, 

stavova i mišljenja, ali bi posedovanjem makar jednog informativnog kanala već ostvario nedopušten 

„preovlađujući uticaj na javno mnjenje”. Pored toga, Nacrt ne sadrži preciznu definiciju „opšte 

medijske usluge” i „specijalizovane usluge informativnog sadržaja”. Kriterijumi razvrstavanja su 



14 
 

opšte postavljeni, pa ostavljaju mogućnost arbitrarnog tumačenja, što je u ovako osetljivim stvarima 

nedopustivo. Takođe, ako se obezbede mehanizmi po kojima drugi pružaoci medijske usluge mogu 

da ostvare pristup elektronskoj komunikacionoj mreži operatora koji ima i svoj kanal, vlasnička 

kontrola ne mora nužno da bude ključna u ostvarivanju preovlađujućeg uticaja na javno mnjenje. 

Uslovi pristupa, i u slučaju da se radi o sopstvenim kanalima, i u slučaju da se radi o kanalima koji to 

nisu, trebalo bi da se baziraju na tržišnim kriterijumima, tako da svi pružaoci usluge imaju jednako 

pravo da konkurišu za mesto u kablu, na satelitu, ili u multipleksu. Ipak, čini se da po sadašnjem 

sistemu, prethodna regulacija prava na pristup distributivnoj platformi nije moguća ni po Zakonu o 

elektronskim komunikacijama, niti po Nacrtu zakona o elektronskim medijima. Jedino što preostaje 

je primena ex post pravila iz Zakona o zaštiti konkurencije, u slučaju da operator pruža povoljnije 

uslove svom kanalu nego nekom drugom. Naime, pristup mreži morao bi biti zasnovan na 

objektivnim, merljivim, jasnim i nediskriminatornim kriterijumima, uz poštovanje slobodne tržišne 

utakmice i uz jak nadzor Komisije za zaštitu konkurencije, koja bi svaku povredu sankcionisala ex 

post (naknadno), a ne preventivno. Dva su ključna problema vertikalne integracije. Prvi je 

favorizovanje sopstvenih kanala u odnosu na druge, a drugi, unakrsno „subvencionisanje” svoje 

medijske usluge iz prihoda koji se ostvaruju iz telekomunikacione delatnosti. Prvi problem mogao bi 

biti rešen tako da se pristup svima, pa i sopstvenim sadržajima, nudi pod jednakim uslovima 

(nediskriminatorno, transparentno i objektivno), što uključuje i nediskriminatorni pristup usluzi 

logičke numeracije kanala (LCN, logical channel numbering), i jasnije regulisanje obaveze prenosa 

(must carry), kako operatori tom obavezom ne bi bili previše opterećeni, kao i pravila o odvojenom 

računovodstvenom praćenju poslovnih aktivnosti (prihoda) koji potiču od pružanja medijske usluge 

i onih koji potiču od pružanja telekomunikacione usluge. Imajući u vidu da se radi o institutima 

prava konkurencije, u odsustvu osnova za prethodnu regulaciju u telekomunikacionim ili medijskim 

propisima nadzor bi morao da bude na Komisiji za zaštitu konkurencije. Nažalost, čini se da telo za 

zaštitu konkurencije nema kapacitete da se sa ovim izazovom uhvati u koštac, niti su pak prilike na 

tržištu takve da se diskriminatorni tretman operatora prema pružaocima usluge koji nisu pod 

njegovom vlasničkom kontrolom može apsolutno isključiti. Zato, načelno nije loše rešenje da 

određena pravila koja bi se ticala vertikalne integracije budu sadržana u medijskim zakonima. 

Rešenje koje je ušlo u nacrt Zakona o elektronskim medijima, međutim, neprihvatljivo je jer uvodi 

barijere za određene tipove sadržaja, a realno niti štiti medijski pluralizam, niti sprečava operatore 

mreža da diskriminišu nepovezane pružaoce sadržaja. Minimum pravila koja bi morala biti sadržana 

u medijskim zakonima, a u cilju očuvanja medijskog pluralizma, jasno bi definisala minimalan skup 

kanala koje bi svaki distributer morao da ima u osnovnom paketu usluga, kao i pravila logičke 

numeracije kanala, a kako bi se sprečilo da se, kao kod jednog operatora nedavno, na mestu na kome 

smo godinama pratili drugi program javnog servisa, preko noći pojavi novopokrenuti komercijalni 

kablovski kanal. 

 

 



15 
 

2.  Zakon o izmenama i dopunama Zakona o autorskom i srodnim pravima 

 

Krajem novembra 2013. godine Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja predstavilo je 

Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o autorskom i srodnim pravima, što je za 4 godine 

ukupno treća izmena ovog akta. Izmene se odnose pre svega na produženje rokova trajanja zaštite sa 

50 na 70 godina, čime se naše zakonodavstvo usklađuje sa relevantnim preporukama EU. Promene 

se odnose takođe i na proširenje liste za računarsku opremu za koju se smatra da se koristi za 

umnožavanje primeraka autorskih dela, koja stoga potpada pod režim tzv. posebne naknade.  

 

Što se tiče odredaba koje su relevantne za medije, izdvaja se izmena u dosadašnjem članu 6. Zakona 

o autorskom i srodnim pravima, i izvesne promene u pogledu kriterijuma za određivanje tarife za 

iskorišćavanje predmeta autorskog i srodnih prava.  Izmene člana 6. Zakona o autorskim i srodnim 

pravima neopravdano uvodi novu kategoriju izuzetka od onoga šta se smatra autorskim delom, 

predviđajući da se autorskim delom ne smatraju „dnevne novosti i druge vesti koje imaju karakter 

medijskih informacija”. Obrazloženje uz Nacrt zakona navodi da je ova promena posledica 

usklađivanja našeg zakonodavstva sa članom 2. stav 8. Bernske konvencije koji u engleskoj verziji 

glasi:  „The protection of this Convention shall not apply to news of the day or to miscellaneous facts 

having the character of mere items of press information”. Razlika predložene formulacije zakona i 

teksta same Bernske konvencije je očigledna, jer Nacrt zakona pominje „dnevne novosti i druge vesti 

koje imaju karakter medijskih informacija”, dok Konvencija govori samo o činjenicama 

(miscellaneous facts) koje imaju karakter običnih stavki, drugim rečima, delova informacija 

objavljenih u štampi (mere items of press information). Dakle, pre svega se radi o izuzimanju od 

autorskopravne zaštite vesti ili, još preciznije, činjeničnih navoda koji su delovi medijskih izveštaja 

(što nije sporno u praksi). Nejasno je međutim kakvu promenu u praksi autori Nacrta žele da 

postignu izuzimanjem od autorskopravne zaštite „vesti koje imaju karakter medijskih informacija”. 

Ova definicija je jako široka i neprecizna, pa u praksi može dovesti do toga da se od autorskopravne 

zaštite izuzmu gotovo svi medijski sadržaji. Pored toga, Konvencija se ograničava na „obične 

izveštaje štampe”, što znači na dnevne izveštaje štampanih medija, što je i razumljivo imajući u vidu 

da je ova konvencija nastala 1886. godine, a poslednji put revidirana još 1971. Ako se uzme u obzir i 

„godište” ove konvencije, proširenje izuzetka na sve medijske sadržaje je apsolutno neprimereno. 

Ratio legis odredbe Konvencije je da se onemogući da zaštita autorskih prava spreči slobodan protok 

dnevnih informacija (fakata, odn. činjenica), a ne da poriče karakter autorskog dela svim medijskim 

sadržajima. Ovaj cilj se i inače, jednim delom, već postiže postojećom formulacijom člana 43. stav 1. 

važećeg Zakona o autorskim i srodnim pravima, koja propisuje da je, uz određene uslove, dozvoljeno 

korišćenje predmeta autorskog prava bez dozvole autora i bez plaćanja autorske naknade u okviru 

izveštavanja javnosti putem štampe, radija, televizije i drugih medija o tekućim događajima, u obimu 

koji odgovara svrsi i načinu izveštavanja o tekućem događaju. Zbog toga, izmena nije ni potrebna ni 

opravdana, a s druge strane, može izazvati velike probleme za novinare i medije jer će se njihovi 



16 
 

autorski sadržaji slobodno deliti, umnožavati i modifikovati, i to bez obaveze da se navede izvor 

informacije i autor (kako je to do sada bilo predviđeno odredbom člana 41. Zakona). Takođe, 

uvođenjem ovog izuzetka se praktično suspenduju članovi 41 (u odnosu na medijske informacije) i 

43, pa nije jasno ni kakav je odnos izmena člana 6. i ovih članova, budući da se izmene i dopune 

Zakona njima uopšte ne bave.   

 

Druga bitna izmena od značaja za medijski sektor je izmena člana 170. stav 5. Zakona o autorskom i 

srodnim pravima, odnosno izmena kriterijuma za određivanje tarifa koje kolektivne organizacije 

uzimaju u obzir prilikom pregovora sa reprezentativnim udruženjem korisnika. Do sada je 

kriterijum bio bruto društveni proizvod, pri čemu nije bilo precizirano da li se radi o bruto 

društvenom proizvodu po glavi stanovnika (per capita) ili ukupnom bruto društvenom proizvodu, 

što je u pregovorima omogućavalo svakoj strani da se poziva na primere zemalja koje njima 

odgovaraju, a posredno otežavalo postizanje sporazuma. Umesto da otklone ovu nejasnoću, 

zakonopisci su se opredelili za još neodređeniji kriterijum koji može samo dodatno da oteža 

postizanje sporazuma kolektivnih organizacija i reprezentativnog udruženja korisnika. Međutim, čak 

i kada bi kriterijumi u pogledu benchmarking-a bili jasni i nedvosmisleni, ostaje problem 

neprepoznavanja specifičnih uslova relevantnih tržišta na kojima se predmet zaštite autorskog i 

srodnih prava iskorišćava. Na primer, medijsko tržište Hrvatske nije uporedivo sa našim, jer manji 

broj radio i TV stanica konkuriše na tržištu veće vrednosti, pa mediji mogu da izdrže veće naknade. 

Specifičnost našeg medijskog tržišta čini više od 500 elektronskih medija, po čemu je Srbija lider u 

Evropi. Zbog toga je teško da se u tom smislu nađe zemlja koja je ogledna i na čiju praksu bi se Srbija 

mogla pozvati. Takođe, reprezentativna udruženja korisnika imaju problem i zbog toga što im podaci 

o tarifama kolektivnih organizacija drugih zemalja nisu dostupni, što u startu uspostavlja 

neravnopravnu početnu pregovaračku poziciju.  

 

Na posletku, zakonopisac je propustio da bliže uredi proceduru za određivanje tarife u slučajevima 

kada se pregovori okončaju neuspešno. Naime, važeći član 176. Zakona predviđa da Upravni odbor 

kolektivne organizacije utvrđuje predlog tarife, ako se dogovor ne postigne, a  da na taj Predlog tarife 

potom Zavod za intelektualnu svojinu daje saglasnost. Kako je sada definisan, član 176. ostavlja 

Zavodu samo dve mogućnosti, da pruži saglasnost ili da je uskrati. To znači da Zavod nema nikakvu 

mogućnost da predlog tarife izmeni, a samim tim nema ni garancije da će se predlozi 

reprezentativnog udruženja uopšte uvažiti. Kako bi interesi obe strane u postupku pred Zavodom 

bili zaštićeni, samom Zavodu se mora dati ovlašćenje da proceduru okonča donošenjem odluke  o 

Tarifi (ne samo davanjem saglasnosti na predlog kolektivne organizacije) u slučaju neuspeha 

pregovora, poštujući kriterijume iz Zakona i uzimajući u obzir tok pregovora i argumentaciju koja je 

tom prilikom izneta.  

 



17 
 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1.  Republička radiodifuzna agencija  

 

Aktivnostima Republičke radiodifuzne agencije bavili smo se u delu izveštaja koji se odnosi na 

implementaciju Zakona o radiodifuziji. 

 

DRŽAVNI ORGANI  

 

2.  Ministarstvo kulture i informisanja 

 

U Beogradu je početkom novembra 2013. godine održana međunarodna Ministarska konferencija 

„Sloboda izražavanja i demokratija u digitalnoj eri - mogućnosti, prava, odgovornosti” u organizaciji 

Saveta Evrope i Ministarstva kulture i informisanja. Konferenciju ministara zaduženih za medije i 

informaciono društvo zemalja članica Saveta Evrope otvorili su predsednik Vlade Srbije Ivica Dačić i 

generalni sekretar Saveta Evrope Torbjorn Jagland, dok je predsedavajući Konferencijom bio 

nadležni ministar Ivan Tasovac. Među panelistima su, između ostalih, bili i Komesar za ljudska prava 

Saveta Evrope Nils Muižnieks, Specijalni izvestilac za promociju i zaštitu slobode izražavanja 

Ujedinjenih nacija Frank La Ru, predstavnica Organizacije za evropsku bezbednost i saradnju za 

slobodu medija Dunja Mijatović i Generalni direktor Evropske radiodifuzne unije Ingrid Deltenr la 

Ru.  

 

Ova ministarska konferencija je okupila i veliki broj medijskih stručnjaka, novinara, predstavnika 

države i međunarodnih organizacija. Teme dvodnevne konferencije, koja se odvijala na dva odvojena 

panela (ministarskom i panelu medijskih poslenika), odnosile su se na izazove po slobodu 

izražavanja na Internetu, pogotovu u kontekstu rastućeg govora mržnje onlajn, učestalim napadima 

na novinare, kao i na pitanje zaštite uzbunjivača.  Na jednom od panela govorio je i Veran Matić, 

predsednik Komisije za istraživanje ubistava novinara, koju je krajem prethodne godine formirala 

Vlada Republike Srbije, s ciljem da istraži ubistva Dade Vujasinović, Slavka Ćuruvije i Milana Pantića. 

On je predstavio rad ove Komisije i ukazao na potrebu da se novinari sveobuhvatno zaštite, imajući u 

vidu da su napadi na njih isključivo posledica pripadnosti profesiji. Na istom panelu je bilo 

interesantno čuti i o pravu na slobodu izražavanja u Turskoj, naročito u kontekstu tekstova koji se 



18 
 

plasiraju onlajn (blogovi, forumi i slično) u vezi sa građanskim protestima u ovoj zemlji. Na panelu 

posvećenom zaštiti prava na slobodu izražavanja na Internetu kao panelisti učestvovali su 

predstavnici velikih kompanija, (npr. Google), civilnog sektora, Internet aktivisti i predstavnici 

država. Ovaj panel pokazao je sve izazove s kojima se suočava sloboda izražavanja na Internetu. 

Diskusija je potvrdila da su sloboda izražavanja i pravo na privatnost na Internetu često ugroženi ne 

samo od država (na primer u formi presretanja komunikacija), nego i od strane korporacija koje 

često, pozivajući se na zaštitu legitimnih interesa, filtriraju sadržaj. Takođe, diskusija je pokazala da 

je teško moguće rešavanje svih otvorenih pitanja bez multi-sektorskog pristupa, koji podrazumeva 

participaciju i predstavnika države, i civilnog sektora i korporacija.  

 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Posle donošenja Pravilnika o planu raspodele, ispunjeni su regulatorni uslovi da se Inicijalna mreža 

za probno testiranje digitalnog signala proširi sa 15 na 35 lokacija, što otvara mogućnost za prijem 

digitalnog signala za oko 75% stanovništva Srbije i stvara podlogu za tzv. simulcast (istovremeno 

emitovanje digitalnog i analognog signala). Po najavama iz resornog ministrarstva, prvu fazu gašenja 

analognog signala (analogue switch off) trebalo bi očekivati već u drugoj polovini 2014. godine. 

Međutim, upozorava se da nedostatak finansijskih sredstava sprečava bliže određenje rokova u 

kojima bi do prvog gašenja analognog signala konkretno moglo da dođe.  

 

Strategija prelaska sa analognog na digitalno emitovanje u Republici Srbiji predviđa da se pod 

troškovima digitalizacije naročito smatraju troškovi nabavke opreme za digitalno emitovanje (što je 

u velikoj meri već pokriveno sredstvima EU) i troškovi nabavke STB uređaja za socijalno ugroženo 

stanovništvo u skladu sa odlukom o šemi pomoći. Prva stavka nije tolika nepoznanica, imajući u vidu 

da je formiranje mreže već u velikoj meri omogućeno sredstvima iz pretpristupnih (IPA) fondova EU. 

To nije slučaj sa nabavkom STB uređaja za potrebe socijalno ugroženih kategorija stanovništva.  

 

Strategija predviđa donošenje još jednog dokumenta, pod nazivom Plan prelaska, koji će odrediti rok 

za potpuni prelazak na digitalno emitovanje, redosled regiona (alotmenta) za isključenje, zadatke i 

odgovornosti u vezi sa obaveštavanjem javnosti, izradu plana pomoći najugroženijim kategorijama 

stanovništva, tehničke parametre mreže i slično. To znači da je donošenje Plana prelaska zapravo 

formalni preduslov za rešavanje pitanja poput datuma gašenja analognih signala ili šeme pomoći. 

Shodno Strategiji, taj dokument donosi vlada u formi izmena i dopuna Strategije digitalizacije, što bi 

značilo da će se Strategija digitalizacije menjati i po četvrti put od 2009. godine, kada je originalno 

usvojena. Ovo takođe pokazuje koliko je komplikovan i nepredvidiv proces digitalizacije. 



19 
 

Pomenućemo neke od izazova s kojima se Srbija u prethodnim godinama suočavala, i neke od 

promena modela digitalizacije kojima smo bili svedoci. Najpre se odustalo od „prelaska u jednom 

danu”, i optiralo za „fazno isključivanje” po regionima. Potom je uvedena Inicijalna mreža, koja je 

trebalo da omogući ograničeni simulcast. Inicijalna mreža je u startu podrazumevala emitovanje sa 

15 lokacija, da bi potom bila proširena na 35, čime je omogućen simulcast za 75% stanovništva. Ni 

svi tehnički aspekti nisu od početka mogli da se u potpunosti predvide. Imajući u vidu da je Srbija 

prva zemlja u Evropi koja se opredelila za DVB T2 standard za emitovanje i MPEG4 kompresioni 

standard, odmah se postavilo pitanje dostupnosti STB uređaja koji podržavaju ovakav standard na 

tržištu. Preduslov da se mogućnost prijema digitalnog TV signala i ostvari u praksi je upravo 

dostupnost odgovarajućih TV prijemnika ili STB uređaja. S obzirom da njih na tržištu nema, ili ih 

nema dovoljno, niti po pristupačnim cenama, pravo je pitanje koliko će građana u narednom periodu 

zaista biti u mogućnosti da prima digitalni signal (uprkos proširenju Inicijalne mreže). Takođe, 

emiteri su slabo upoznati sa njihovim obavezama u digitalnom emitovanju. Jedino što je poznato je 

da će im biti obezbeđeno mesto u multipleksu, da neće morati da ulažu u digitalizaciju opreme, jer će 

konverziju signala za njih raditi operator mreže i multipleksa, Javno preduzeće „Emisiona tehnika i 

veze” (JP ETV), i da će biti obavezni isključivo da obezbede dotur signala od svog studija do najbližeg 

head-end-a. Međutim, još uvek niko nije javno saopštio koliki će biti troškovi emitovanja za emitere, 

odnosno koliko će za tu uslugu morati da plaćaju JP ETV-u. Strategija digitalizacije je, čini se olako, 

emiterima obećala „niže troškove emitovanja”. Ako za primer uzmemo susednu Hrvatsku, uočavamo 

da lokalni mediji ne mogu da izdrže troškove digitalnog emitovanja, pa se ili gase ili prelaze na 

jeftinije distributivne platforme. Ako sličan rizik postoji u Srbiji, možda bi već sada emiteri morali da 

budu o tome informisani, kako bi se bolje pripremili za prelazak na jeftinije kablovske sisteme. 

Evidentno je da će Vlada Srbije, nadležno ministarstvo, RATEL, RRA i JP ETV morati da intenziviraju 

aktivnosti usmerene na obaveštavanje javnosti, ali i emitera posebno, o toku procesa digitalizacije, 

imajući u vidu da se krajnji rok za „isključivanje” analognog signala neumitno približava.    

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

U novembru su zabeležene aktivnosti potpuno suprotne proklamovanoj politici izlaska države iz 

vlasništva u medijima na nacionalnom, regionalnom i lokalnom nivou. Tako u Leskovcu beležimo 

pokušaj osnivanja nove gradske televizije, šeste po redu, koja bi bila formirana u okviru Javnog 

preduzeća Radio Leskovac. Ova najava, ako bude ostvarena, kreiraće krajnje nejasnu pravnu 

situaciju, koja je, između ostalog, posledica i neusklađenosti medijskih zakona (ali i Zakona o javnim 

preduzećima) i zakona koji regulišu funkcionisanje lokalnih samouprava, o čemu smo već govorili u 

delu ovog izveštaja koji se bavio odlukom Ustavnog suda koja se ticala Zakona o zaštiti prava i 

sloboda nacionalnih manjina. Naime, Zakonom o javnim preduzećima iz 2012. godine, javno 



20 
 

informisanje nije predviđeno kao oblast u kojoj se mogu osnivati nova javna preduzeća. Leskovački 

slučaj sada treba da pruži odgovor na pitanje da li već postojeća javna preduzeća, kao što je Javno 

preduzeće Radio Leskovac, mogu da do vlasničke transformacije (što bi trebalo da bude drugo ime 

za privatizaciju) osnivaju nove medije u svom sastavu. Zdrava logika kaže da to ne bi trebalo 

dopustiti, ali zdrava logika i inače u Srbiji nije najvažniji kriterijum za osnivanje novih medija. Da je 

drugačije, ne bismo i danas imali daleko više medija nego što tržište može da iznese. Pravno, čini se 

da stvari stoje ovako – član 1. Zakona o javnim preduzećima definiše da je javno preduzeće 

preduzeće koje obavlja delatnost od opšteg interesa, a koje osniva Republika Srbija, autonomna 

pokrajina ili jedinica lokalne samouprave. Član 2. istog zakona, ne predviđa da je javno informisanje 

delatnost od opšteg interesa. Istovremeno, član 14. stav 2. Zakona o javnom informisanju predviđa 

da osnivači javnog glasila ne mogu biti, ni posredno ni neposredno, država i teritorijalna autonomija, 

kao ni ustanova, preduzeće i drugo pravno lice koje je u pretežnom delu u državnoj svojini ili koje se 

u celini ili pretežnim delom finansira iz javnih prihoda, osim ukoliko je to predviđeno posebnim 

zakonom kojim se uređuje oblast radiodifuzije. Član 96, stav 6. Zakona o radiodifuziji propisuje da 

radio i/ili televizijske stanice koje su osnovale skupštine opština imaju status javnih preduzeća sve 

dok sredstva u državnoj svojini imaju većinski udeo u njihovom ukupnom kapitalu. Ova odredba, 

međutim, imala je smisla samo dok je javno informisanje bilo tretirano kao delatnost od opšteg 

interesa, što ova delatnost nakon izmena Zakona o javnim preduzećima, više nije. Konačno, nova 

televizija ne bi mogla da emituje program bez dozvole, a shodno odredbama važećeg Zakona o 

radiodifuziji, javno preduzeće ne može biti imalac dozvole za emitovanje programa (osim eventualno 

onih javnih preduzeća koja su već emitovala program u davno vreme početka primene Zakona o 

radiodifuziji). Zbog svega navedenog, čini se da, posebno nakon usvajanja novog Zakona o javnim 

preduzećima iz 2012. godine, najavljeni leskovački eksperiment sa pokretanjem nove javne televizije 

ne bi smeo da se dogodi, odnosno da čak i ako se dogodi, ne bi bio na zakonu zasnovan.  

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Nova stvar koju smo po prvi put videli u Srbiji u novembru jeste odluka Ministarstva kulture da 

formira radnu grupu od ljudi van Ministarstva, uz čiju pomoć bi se evaluirali komentari pristigli na 

nacrte medijskih zakona tokom javne rasprave. U dosadašnjoj praksi, Ministarstvo je uvek radilio 

ovaj posao samo, i nije posebno obrazlagalo razloge zbog kojih su jedni predlozi bili usvajani, a drugi 

ne. Često se dešavalo da nacrti budu izmenjeni do neprepoznatljivosti, čak i potpuno mimo zahteva 

koji su se u javnim raspravama uopšte mogli čuti. Nova praksa Ministarstva na liniji je najava 

ministra kulture Ivana Tasovca, koji je kritikovao netransparentnost u procesu izrade medijskih 

zakona za vreme mandata svog prethodnika. Ova novina svakako bi mogla da dodatno produži 

rokove usvajanja novih medijskih zakona, ali bi takvo kašnjenje, ukoliko doprinese širem 



21 
 

konsenzusu oko predloženih rešenja i unapređenju kvaliteta nacrta, moglo i da se isplati, ali i da 

postavi određene standarde za rad Ministarstva u budućnosti i u tom smislu utiče na ustanovljavanje 

potrebne prakse sveobuhvatnih konsultacija u svim fazama regulatornog procesa. Međutim, o tome 

koliko će teško biti postići konsenzus oko izmena medijskih zakona i javne medijske politike u Srbiji, 

svedoči i novi pokušaj, konkretno u Leskovcu, suprotno onome što je zvanična javna medijska 

politika i što je na takav način definisano u Medijskoj strategiji, da država, umesto što bi se povukla iz 

medijskog vlasništva, svoje učešće u tom vlasništvu ojača. Najbolji pokazatelj toga da li će 

Ministarstvo kulture i Vlada Srbije uspeti da se odupru ovakvim ekscesima, odnosno pokazatelj toga 

kakav će biti domašaj ovoga i drugih pokušaja opstrukcije reformi koji bi mogli uslediti, biće 

odlučnost s kojom će se u povlačenje države iz medijskog vlasništva ući na republičkom nivou, ili u 

velikim gradskim centrima, konkretno, odlučnost u povlačenju države iz vlasništva u Novinskoj 

agenciji Tanjug, ili u povlačenju iz vlasništva u radio i televizijskim stanicama u većim regionalnim 

medijima, kao što je beogradski Studio B ili Niška televizija. 

 


